wtorek, 13 marca 2012

sernik królewski bo królowa jest tylko jedna


Jak już pisałam, ostatnio króluje u mnie albo sernik albo szarlotka. Tym razem sernik królewski, bo w mojej kuchni królowa jest tylko jedna :) Przepis rodzinny, krążący po ciociach, babciach i w końcu dotarł do mnie. Każda z kobiet coś zmieniała, coś od siebie dodawała, więc zapewne "mój" przepis różni się od oryginału w wielu aspektach. Ale czy to ważne. Ważne, że jest pyszny, puszysty i że zniknął, zanim na dobre zdążył się zadomowić.





Składniki:
ciasto
  • 3 szklanki mąki
  • 4 żółtka (białka z tych jajek zostawić na pianę do masy serowej)
  • 1 kostka masła (200 g)
  • 1 szklanka cukru
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 2 łyżki kakao
Ze wszystkich składników zagnieść ciasto. Podzielić na dwie części. Każdą część zawinąć w folię spożywczą i schłodzić w zamrażalniku ok 1-2 godzin.

masa serowa
  • 1 kg sera
  • 1 kostka masła lub margaryny (200 g)
  • 4 żółtka
  • 8 białek
  • 2 szklanki cukru
  • 1 budyń waniliowy
Żółtka, cukier i miękkie masło utrzeć na puszystą masę. Następnie stopniowo dodawać ser i budyń, nadal miksując. Z białek ubić pianę ze szczyptą soli. Na koniec dodać ją do masy serowej i delikatnie wmieszać łyżką.

Standardową prostokątną formę wysmarować tłuszczem i obsypać bułka tartą. Jedną część ciasta zetrzeć na tarce na spód. Na to wylać masę serową. Na masę serową zetrzeć na grubych oczkach drugą część ciasta.
Piec w 180 stopniach, ok. 1 godzinę (lub do suchego patyczka)



smacznego

4 komentarze:

  1. Ten sernik należy do moich ulubionych ale tylko w wykonaniu mojej Mamy! Jest cudny!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no ja rzadko robię ciasta, które już w rodzinie funkcjonują. Ale na ten się pokusiłam. I chyba się udał, skoro moja teściowa zażyczyła go sobie na Wielkanoc:)

      Usuń
  2. mmmm... muuuusze spróbować...kocham serniki:)

    OdpowiedzUsuń
  3. cudowna prostota!:) najlepszy sernik!:)

    OdpowiedzUsuń