niedziela, 15 stycznia 2012

Tort czekoladowo-bezowy z kremem kawowym



Z okazji urodzin mojego szanownego małżonka musiałam stanąć na wysokości zadania i zrobić mu tort. No bo jak to tak. Żona prowadzi bloga, a tort będzie kupny albo zrobi go ktoś z rodziny? No nie, tak się nie da. Więc sto lat dla mojego męża, a oto tort, który wyczarowałam sama, a inspirację znalazłam na Moje Wypieki. Ale tak pokombinowałam, żeby było po mojemu. A 30stka taka rozmazana, bo taki wiek:D












Składniki:


ciasto:

  • 1/2 szklanki mleka
  • kostka margaryny
  • 4 jajka
  • 4 łyżki kakao
  • 2 szklanki mąki
  • 1 łyżka proszku do pieczenia
  • 1 i 1/2 szklanki cukru
Margarynę, mleko, kakao i cukier zagotować a rondelku, aż wszystko się rozpuści i połączy. Masę przelać do miski, lekko ostudzić. Mąkę wymieszać z proszkiem do pieczenia i dodać do masy. Zmiksować, żeby powstała jednolita masa. Następnie dodać żółtka i dalej miksować. Z białek ubić pianę, dodać do masy i delikatnie wymieszać łyżką.
Piec w tortownicy wysmarowanej masłem i obsypanej bułką tartą.
Piec w 180 stopniach, 50 minut.
Ostudzić.

blaty bezowe:
  • 6 białek
  • 250 g cukru pudru
  • 1 łyżeczka soku z cytryny
  • 1 łyżka mąki ziemniaczanej
Przepis z blogu moje wypieki. Blachę do pieczenia wyłożyć papierem do pieczenia, narysować na niej okręgi. (Ja zrobiłam 3 blaty, ale potrzebne mi były tylko dwa). Białka ubić na pianę (najpierw na wolnych obrotach, potem na szybszych). Stopniowo dodawać cukier puder, ciągle ubijając. Na końcu delikatnie wymieszać z mąką ziemniaczaną i sokiem z cytryny. Wyłożyć na narysowane okręgi.
Piec w 140 stopniach, 1 godzinę.
Uchylić piekarnik, żeby w ten sposób pomału ostygły.

krem kawowy:
  • 250 g serka mascarpone
  • 250 ml śmietanki kremówki 30%
  • 3 łyżki kawy zaparzonej w ok 2 łyżkach gorącej wody
  • 2 łyżki cukru pudru.
Wszystkie składniki zmiksować w misce (ja dodałam również łyżkę zaparzonych fusów z kawy). Ubijać, aż powstanie masa o konsystencji puszystego kremu.

polewa:
  • 200 g gorzkiej czekolady
  • 100 g masła
Czekoladę rozpuścić w kąpieli wodnej (w metalowej misce nałożonej na garnek z odrobiną gotującej się wody). lekko ostudzić, połączyć z masłem.

Ciasto podzielić na trzy blaty i każdy z nich nasączyć sokiem pomarańczowym/kawą/rumem i przekładać blatem bezowym, kremem i znów ciasto, bla bezowy i krem, na koniec ciasto. Ciasto wysmarować polewą czekoladową i udekorować wg własnego pomysłu. 
Schłodzić w lodówce.

Tort czekoladowo-bezowy w towarzystwie białego sernika z pomarańczowym lukrem


Smacznego

2 komentarze: